Handeln med piratkopior i Sverige ger upphov till ekonomiska förluster på över 17 miljarder kronor. Det visar en färsk rapport från OECD, som gjort studien på uppdrag av Patent- och registreringsverket.
För första gången har det kartlagts hur internationell piratkopiering av svenska produkter påverkar företag och konsumenter i landet. Undersökningen visar att konsumenter och företag luras på nästan 4,5 miljarder när de köper dyra kopior i tron att de är äkta.
– Det är en viktig fråga som PRV uppmärksammar med hjälp av rapporten från OECD, fastslår näringsminister Ibrahim Baylan.
Han fortsätter:
– Bästa sättet att komma tillrätta med försäljning av piratkopierade varor är att det skapas en större medvetenhet hos konsumenterna. Så att vi alla kan hjälpas åt att låta rätt företag sälja sina produkter och på så sätt få erkännande för sin utveckling och design. Samtidigt bidrar vi till samhällets utveckling och fler arbetstillfällen i ”schyssta” bolag.
Många köper piratkopior i tron att de är äkta
Enligt rapporten omsätter piratkopiering av svenska produkter mer än 28 miljarder årligen. Handeln ger upphov till ekonomiska förluster på minst 17,1 miljarder för de svenska företagen, vilket är alarmerande enligt OECD.
– Analysen som OECD gjort visar att runt hälften av de svenska konsumenter som köper piratkopior på svenska produkter gör det i tron att de är äkta. Det innebär att svenska konsumenter luras på nästan 4,5 miljarder när de köper dyra kopior. Dessutom kan vissa köp innebära risker för enskildas hälsa och säkerhet, säger Peter Strömbäck, generaldirektör på PRV.
Svenska produkter är särskilt utsatta, både sett till det absoluta värdet av handeln och dess andel av den totala handeln i viss kategorier.
Stor del av piratkopiering kommer från Asien
Några extra utsatta produktkategorier enligt OECD:s rapport är bilreservdelar, maskineri (kullager), kläder, leksaker och klockor. De flesta av dessa piratkopior kommer från Kina, Hongkong, Singapore och Turkiet.
Många privatpersoner i Sverige beställer produkter från onlinehandelsplatser världen över. Oförskämt låga priser lockar konsumenterna till att göra beställningar av märkesvaror – som sedan kan visa sig vara falska kopior.
Den ökande e-handeln är en bidragande orsak till att antalet identitetsstölder på nätet ökar i Sverige, detta då det ännu inte är särskilt vanligt med digitala ID-skydd.